15 maja 2015

Materiały i przybory do haftowania

       Zapraszam na kolejny odcinek teorii, czyli zaprezentuję czym możemy haftować i co ułatwi nam naszą pracę.

Wprawdzie nie posiadam wielkiego doświadczenia w zakresie haftu, zajmuje się nim zaledwie parę lat, ale przedstawię Wam to, z czego ja go korzystam i co jest wręcz niezbędne do wyszywania lub coś co znacznie ułatwia nam pracę.

 Do haftowania przede wszystkim potrzebujemy igły, nici zw muliną i materiału - kanwy. To są zaledwie podstawy.
Pracę ułatwi nam tamborek, rama lub krosno. Tej kwestii nie będę tutaj rozpisywać. Opisywałam szerzej  tutaj



Tkanina


Wybór tkaniny jest ogromny. Ale na początek proponuję wybrać plastikową lub tę z wyraźnym splotem 14ct lub 16ct.  Rozszyfrujmy ową numerację. Mamy 11,14,16,18...to jest ilość krzyżyków na cal. Możemy spotkać inną numerację np 43/10. To z kolei, jest ilość krzyżyków przypadająca na 10cm

11ct - 43/10
14ct - 55/10
16ct - 63/10
18ct - 71/10
20ct -  79/10
22ct - 87/10
25ct - 98/10
27ct - 106/10
50ct - 197/10

Im większy numer, tym mniejsza ilość krzyżyków w 10cm i tym samym mniejsza praca.


Przedstawiam Wam teraz próbki materiałów z którymi miałam styczność.

Do najczęściej używanych należą 14ct





... i 16ct. Ja także najczęściej z nich korzystam, szczególnie z 16ct.


 
   
   

Kanwa gobelinowa


Ma dużo większe oczka. Jest bardzo sztywna i dlatego często wykorzystywana do robienia np ozdób choinkowych, podkładek czy zakładek.
Materiał ten, w niektórych miastach Polski można spotkać pod nazwą kanwa plastikowa, np u mnie w Toruniu.

Istnieje także kanwa rozpuszczalna ( rozpuszcza się w bardzo gorącej wodzie) Jest bardzo pomocna przy haftach np na ubraniach, gdzie splot tkaniny jest kłopotliwy.

Len


Prace na lnie ciężko się haftuje. Tutaj splot jest bardzo ciasny, ale efekty są powalające. 





Z innych tkanin, mamy jeszcze:





(Wybór tkanin do haftowania na rynku jest ogromny. To są próbki tkanin, do których miałam dostęp.)

Igły


Do haftowania służą igły z dużym oczkiem i tępą końcówką. Tutaj spotkamy się z różnymi wielkościami. Im większy numer, tym cieńsza igła.


Nici - mulina


Wybór nici mamy również duży.
W większości spotykanych wzorów są podawane numeracje muliny Ariadna, DMC, Anchor i Madeira
Najczęściej wykorzystywaną jest Ariadna. Jest ona jedną z najtańszych nici.

Akcesoria


Nie są niezbędne, ale jak już wcześniej pisałam, znacznie ułatwiają pracę, szczególnie przy dużych i skomplikowanych projektach. Nie będę wymieniała wszystkich, bo nie wiem czy jest to nawet realne. Mamy ogromny wybór.

Wosk - pomaga przy skręcaniu i plątaniu się nici
Nożyczki
Znaczniki magnetyczne - znaczenia aktualnie wyszywanego obszaru
Prujki - do wypruwania nici
Mazaki/ołówki - do rysowania kratek na kanwie
Lampy, lupy itd


Wszystkie te rzeczy znajdziemy w każdej internetowe pasmanterii. Ja korzystam jedynie z wosku i prujki. Nożyczki mam zwykłe a za mazak służy mi miękki ołówek.

Stojak do tamborka lub ramy 



To tyle na dzisiaj. Z czasem będę uzupełniała listę o dodatkowe i poznane przeze mnie przybory.
Jeśli macie jakieś pytania, sugestie to proszę pytajcie.

2 komentarze:

  1. Dziękuję za odwiedzinki :)
    Fajne zestawienie zrobiłaś. Taka wiedza zawsze jest warta uporządkowania.
    Z pewnością pomocny post dla początkujących.

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja zawsze używałam 16ct. Dawno nic nie zrobiłam,chyba zaraziłaś mnie na nowo :)
    1000in1blogger.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i zapraszam ponownie.